Osteopathie

De oorzaak van een klacht staat centraal bij de osteopaat. De praktijk leert dat de oorzaak vaak op een andere plaats zit dan waar symptomen zich manifesteren. Zo kan chronische rugpijn ontstaan uit spanningen in de voet of schedel of uit een ander deel van de wervelkolom. Ook kan rugpijn veroorzaakt worden door problemen van de organen, bijvoorbeeld de nieren. De osteopaat onderzoekt daarom niet alleen de plaats waar de pijn zit, maar ook alle andere plaatsen waar bewegingsverlies is. Hij zal vervolgens aan het werk gaan om het bewegingsverlies te herstellen. Dit gebeurt met doorgaans zachte manipulaties. Evenals de acupunctuur is osteopathie een holistische geneeswijze. Het lichaam is een eenheid. Is het lichaam gezond dan houden de verschillende systemen elkaar prima in evenwicht. Door een ongeval, ziekte of operatie kan dit evenwicht verstoord raken; dit merkt de osteopaat aan bewegingsverlies op verschillende niveaus. Door de beweeglijkheid te herstellen zullen de meeste klachten verdwijnen.

Osteopathie kan o.a. helpen bij

• chronische rugpijn, nek- en schouderklachten
  • migraine en hoofdpijn
  • uitstralende pijn in armen of benen
  • slechte darmwerking, buikpijn en obstipatie
  • huilbaby’s
  • kinderen met uiteenlopende klachten zoals buikpijn, onrust, slapeloosheid en incontinentie

Vergoeding osteopathie

Osteopathie valt onder de alternatieve geneeswijzen, in uw polis staat of uw in aanmerking komt voor een (gedeeltelijke) vergoeding.